binamark.se© 2011

BiNa´s liv i sus & dus

Resumé av resan 2012-01-05--05-03

Den 5 januari gick flyget till det stora äventyret!! ;-)

Vi var hur laddade som helst och hade ingen aning om vad som väntade oss, MC-taxi med i bästa fall en hjälm på svaj, kackerlackor i bussen, trasiga toaletter, 6- 8 timmarsförseningar, otrevliga chaufförer, dränkta väskor och borttappade men återfunna mot alla odds, ja, en försvann visst helt ;-) underbara människor med alla tips och rekommendationer,  ljuvliga hotellrum och naturligtvis dom riktigt sunkiga, några med el andra utan eller med uttaget i duschen ?!?, strålande sol och riktiga monsunregn,  argumenterande och disskuterande oss emellan men vansinnigt utvecklande och trots allt klarat oss från löss, loppor, magsjuka och andra konstigheter, vi har fått oss många goda skratt, fascinerats och förundrats över vår "fingertoppskänsla", något av det absolut mest fantastiskt roliga vi någonsin har hittat på och hoppas/tror på att kunna göra något liknande igen, snart!!!

Turkish airlines åkte vi med, dom hade fått bra rekommendationer på sistone och det visade sig stämma, vi var jättenöjda med flighten, till och med maten var riktigt, riktigt bra! Vi landade i Bangkok strax efter lunch, tog det nya snabbtåget in till stan (20 min!!) och checkade in på Siam Svana nära MBK. Första punkten att klara av, var nya linser till mig ;-)

Dagen efter tog vi mini-van till Hua Hin och checkade in på Veranda Lodge, nu skulle naglarna fixas, dom blev som vanligt jättefina! Till buddan promenerade vi och blev välsignade med var sitt armband, och god middag på fiske-piren fick vi oxå innan vi via Chumpon åkte över till Koh Tao i häftig blåst. Det delades ut kräk-påsar till alla innan vi ens lämnat piren. Tack och lov så klarade vi oss bra och lämnade glatt över våra oanvända påsar till bättre behövande.

Vi checkade in på Tropicana på Chaolak baan, en mycket lugn strand med solnedgång. Vi åkte med på en snorkeltur ut som var jättebra, bara 8 st och en riktigt rolig kapten! Vi skulle visst simma med hajar, men just den delen skippade vi, sen när det var dax att hoppa från båten tyckte vi genast att det blev roligare! På kvällen åt vi en jättegod Korean BBQ.

Den 11/1 flyttade vi in på Koh Tao Bambo-huts, Billans kalasdag var i antågande och då ville vi naturligtvis bo ståndsmässigt!!

Incheckningen var en besvikelse, jag trodde jag hade bokat med privat pool men det var det visst inte, men vi fick en private beach, så OK då! Under incheckning blev vi av med en kasse och vips så hade vi managern i hälarna, det slutade med att hon bjöd på födelsedagstårtan dagen efter och personalen var vekligen jättegulliga och uppmärksamma på oss efter det ;-)

Billans födelsedag började med champagnefrukost på rummet och snorklande vid "våran beach" och vid lunchtid anslöt Håkan, Nuria och Mar, för att vara med på middagen! Jättekul!!

13/1 Då var det dags att åka över till Koh Samui och Jyrkis 50-års-kalas. Han hade beach-party med Limbo-dans under brinnande pinne och eld-show.

Vi bodde i hans två hus i bergen bland alla kokosnöts-träden, och där fanns tillgång till allt, massörer, mat, dricka...

16/1 flög vi till Bangkok och checkade in på fantastiska VIE-hotell inklusive frukost!! Wow den är nog den bästa vi någonsin fått! Billan och jag låg större delen av dagen vid poolen med var sin pinacolada, Tack! Nuria!!

Middag åt vi i Chinatown, pepparkrabban på bank-trappan var helt underbart god!

18/1 Var det dags att åka vidare till Taipei, för att fira kinesiska nyåret med Rocky, hans familj och vänner. Det var en ljuvlig vecka!!

Vi var uppe i bergen, drack the och spelade kort till långt in på natten, vi var på tur till Yeliou och Keelung, Hot Spring i Miaoli, luncher och middagar avlöste varandra med Rockys familj, vänner och underbara restauranger, vi fick välja mellan rött och vitt vin = whiskey eller 53% ren sprit, det sjöngs på KTV( karaoke) och vi introducerades i Mahjong-spelets regler.

26/1 Var vi åter tillbaka till Bangkok där Erik väntade på oss, det blev en kul Bangkokhelg, fotmassage, god mat, lite drinkar och shopping. Ulrica anslöt oxå, hon skulle följa med oss en bit på turen.

29/1 flög vi via Phuket till PhiPhi. Där solade, badade och kalasades det. Vi blev jagade av apor på stranden, hoppade över ormar och land-krabbor på promenaden och snorklade på Maya beach där Leonardo di Caprios film "The Beach" spelades in, (snacka om överexploaterad), vi såg en giftig sea-snake när vi snorklade och det tyckte vi var lite coolt!

På kvällen rev Kicken och hans band av några låtar på Rock-klubben och Ulrica instruerade en av bandmedlemmarna om hur han skulle sköta om sin skadade fot!

3/2 åkte vi vidare med slow-boat till Koh Muuk, bodde i bambu-hydda simmade genom den 80 meter långa, kolsvart tunneln till Morocot- caves, så himla häftigt!! Tyvärr var det alldeles för många svenskar som hade hittat till Koh Muuk.

5/2 Dags att lämna Koh Mook och nästa destination som vi skulle till var Koh Lipe som vi tog oss med speed-boat, ön som snabbt blev en favorit!!

Vi bodde på sunset beach bredvid raeggebaren och var iväg på en jättebra snorkeltur där vi bl.a drogs efter båten ett varv runt en ö, matade apor med torkade bananer och simmade med massor av vackra fiskar!

8/2 tog vi färjan över till Langkawi, Malaysia och checkade in på ett rum som knappast ens i bästa fall kan kallas för hotell, men duschen funkade och vi skulle juh ändå bara sova där.

Vi var till Black sand beach, rätt tråkig med bara aningens lite svart sand, senare under resan skulle vi få se helt kolsvarta stränder, Vi promenerade till den undangömda Tanjuru stranden för sol och bad, den var verkligen jättefin. Vi gick 350 trappsteg upp till Seven wells, och åkte upp med cabel-car 700 men där gick Billan över den 170 meter långa, svajande hängbron medans jag stod kvar och höll i mig i räcket.

Nationaldrycken "Flaming Lambourgini" blev snabbt en favorit och så var vi på Eagel Rock klubb.

11/2 Dags att besöka huvudstaden i Malaysia så vi tog flyget till Kuala Lumpur och checkade in på Swiss garden hotell, vi var till China-town, första gången för Ulrica, ja det kom några mm regn den kvällen ;-) som sen lämnade oss den 13/2 för att åka hem.

Vi bodde två nätter hos Tomas och Marie (grannar från BJ 111) och vi var uppe i KLCC, det var sådär, vi borde ha lyssnat på Tomas och tagit TV-tornet istället.

15/2 flög vi till Singapore, inte alls planerat utan en rekommendation av Tomas och Marie, vilket var jättelyckat, vi var på night-safari,
ett zoo utan staket (men med ett osynligt el-stängel) där man promenerade runt mitt bland djuren, ingen av oss hade väl ens trott att vi skulle åka på något sådant under resan, vi åkte turbussen FunVee,
åt den dyraste middagen under hela resan, chili-krabba, bambo-clamp, mango-duck och papaya-sallad och så drack vi Singapore sling på Ruffles hotell och slängde jordnötsskal på golvet, precis som det ska vara! Naturligtvis var vi uppe i Marina Bay Sands oxå.

18/2var det dax att byta land, vi flög vi till Denpasar, Bali checkade in på Bali Rama Hotel, låg vid poolen, dom hade bra WiFi ;-)
En dagstur med Kaptain till Kintamani vulkanen, Batur sjön, Ubud och Besakin-templet hann vi oxå med, och en kopp Luwak-kaffe... (Världens exklusivaste kaffe)

21/2 tog vi speedboat över till Gili öarna. 3 nätter på Trawangan där vi betalt x-tra för AC och WiFi som inte fungerade eftersom generatorn inte kunde ge så mycket ström, Sorry. Hahaha!! Vi solade, badade, gick promenader och drack öl på stranden vid lägerelden med gitarr och sång.

Sen bodde vi en vecka på Legend, Gili Air  där vi oxå var på snorkeltur och simmade med sköldpaddor! På Gili finns inga bilar så vi fick åka häst och vagn med väskorna!

2/3 tog vi speedboat till Amed, där kan vi snacka om black sand beach, kolsvart!! där väntade vår private car som skulle köra oss till Lovina. Ja, nu hade jag juh inte väntat mig en vit limousine precis men inte trodde jag ens i min vildaste fantasi att det skulle vara så här illa!! Haha men till Lovina kom vi (oxå inte planerat från början men jag är jätteglad att vi fick det rekommenderat på vägen!) och in checkade vi i något som vi inte riktigt vet vad det ska kallas för, det var knappt att duschen fungerade och el-uttaget hittade vi sent omsider....i badrummet!!!

Men, vi skulle ju bara på snorkelturen till Menjangan island och det var helt magiskt att snorkla runt där, fiskarna var hur stora och många som helst och korallväggen var sjukt imponerande!! det kändes helt overkligt och något liknande kommer vi nog aldrig att få se igen!

Dagen började med att Agus, vår nya kompis i Lovina ;-)), hämtade oss 05.30 för att i gryningen åka ut med hans båt och kolla på svarta delfiner! Vilken jakt det var på alla båtarna så fort delfinerna skymtades! Dagen efter övertygade Agus oss om en tur till Hot-Spring, som var sådär, och vattenfallet som var riktigt imponerande.

5/3 flög vi till Bangkok och bodde på I-Recidense Sathorn för att ordna med visum till Vietnam, innan vi tog natt-tåget till Laos, det blev en riktigt rolig tur, vi hade med oss färdkost (öl) som vi delade på medans tåget tuffade fram mot gränsen vid Nong Khai, dit vi kom vid 9-tiden på morgonen.

Där tog vi gräddfilen in till Laos, visum och transport fixade en resebyrå och förtur vid passkontrollen... så allt gick smidigt och vi checkade in på Aaron Recidense.

Vi åkte med lokalbussen till Budda-Park och The Golden Stupa och middag, Mekongfisk, åt vi på en rivningstomt. Vi hann oxå med ett besök på "saunan", vedeldad ört-ång-bastu och Laos-massage.

11/3 åkte vi med VIP-bussen till Luang Prabang checkade in på "New Darapeth villa". Turen dit var helt fantastiskt vacker över höga berg och dalar, bland massa småbyar och stundtals bredvid Mekongfloden där båtar, barn och vattenbufflar samsades i vattnet.

Tidigt på morgonen var vi uppe och hjälpte till att dela ut allmosor, som vi fick köpa utav byborna mot att vi fick sitta på deras plastmatta, till munkarna som kom vandrandes längsmed vägen, vi promenerade över rangliga bambo-broar till små tempel på andra sidan floden.
Vi åkte på tur längsmed Mekong till Budda-caves med hundratals buddafigurer.

Besökte marknaden, den på morgonen med levande grodor, råttor, tuppar ,höns och massa grönsaker och örter och frukter och den på kvällen med gillad fisk, revbensspjäll, råtta, soppor, grytor, imponerade mycket på oss.

14/2 åkte vi med sleepingbus till Hanoi, Vietnam. Fram till gränsen, dit vi kom 2 timmar innan dom öppnade sov vi mest hela tiden. Morgonbestyren blev "a la kollo" eftersom toan var trasig, något som skulle visa sig vara mer en regel än ett undantag på bussarna härnere. Turen som skulle ta 22 timmar tog 28, chauffören hade många saker som skulle hämtas och levereras längsmed vägen.

Över gränsen tog vi oss smidigt, när dom väl öppnat, dom flesta hade ordnat visum innan, några fixade på plats och två, som köpt visum på internet för halva priset skickades snabbt tillbaka. Första matpausen var på ett övefullt militär-cafe mitt ute i ödemarken, någon mer matrast var inte planerad men efter att Billan tagit till den skapa tonen så stannade han ändå en gång till, ja han hade visst någon leverans där oxå ;-)

Regnigt och kallt var det i Hanoi och turen till Halong Bay blev en lång mardröm. Dimman låg tät på morgonen när vi hämtades för att med buss åka till Halong city där båtarna skulle utgå ifrån, där ändrades planerna hela tiden, först skulle vår båt inte gå ut för den skulle visst målas idag, så blev vi ombokade till en lyx-båt istället, men den kunde inte heller gå ut på grund av dimman, sen blev vi ombokade till en natt på hotell istället för på båten, sen skulle visst alla transporteras tillbaka till Hanoi, för det fanns inga fler hotellrum men då fanns det inte flera turistbussar så det slutade med att vi fick åka lokalbuss in till stan. Vid 23-tiden anlände vi och lyckades själva fixa boende över natten.

Dagen efter var vi till resebyrån där vi bokat turen och fick nästan alla pengarna tillbaka, alltid något!

18/3 på kvällen tog vi open-tour bussen till Ninh Binh, vi lämnades av vid en sjö ute i ödemarken mitt i natten, där stod en herre som visade sig ha två hotell som vi checkade in på.

Dagen efter lånade vi cyklar och tog oss till Tam Coc, där dom paddlar med fötterna längsmed risfält och genom grottor, det var ett vansinnigt säljande och tjatande om tip överallt! Vi cyklade vidare till Mua-caves och tog oss upp för 500 trappsteg till en fantastisk utsikt över risfälten och floden som vi precis paddlat på. Jättevackert!!

Vi var oxå till Van Long tidigt i gryningen liknande Tam Coc men nu var det bara jag och Billan och några Vietnameser, hon som paddlade runt med oss kunde inte ett ord engelska men babblade på hela tiden visade på sniglar, snigelägg, fiskar... pekade och skrattade, Baiding-pagodan, ett jättekomplex med 7 stora jätte-pagoder imponerade oxå mycket!

21/3 åkte vi till Hue stannade ett dygn och knallade runt på Citadellet.

22/3 gick turen vidare till Hoi An, en fantastiskt söt by. Vi promenerade förbi den ena efter den andra skräddaren ner till floden som kantades av massa små söta restauranger och kaféer och så cyklade vi genom risfälten ut till Cua Dai beach, den lugnare stranden med mindre försäljning.

24/3 åkte vi natt-turen till Nah Trang och checkade in på Hoa Sen Guesthouse för 36 kr natten, rent, fräscht och varmvatten.

Tyvärr så blåste det jättemycket så besöken på stranden var kortvariga, som tur var så låg Sailing club precis nedanför oss så där checkade vi in i deras lounge-soffa med bra böcker och suverän service!

Vi hittade oxå riktigt bra restauranger med jättegod sea-food.

28/3 bar det av till MuiNe, här blåste det oxå mycket och en massa Kite-surfare var i farten, man fick se upp så man inte fick en skärm i huvet ;-)

Vi tog en tur ut på sanddynerna och åkte runt med 4-hjuling och provade pulkan, Red Canyon och Fairy-stream var jättevackert.

30/3 Ho Chi Min, tidigare Saigon. Bästa upplevelsen var Cu Chi tunnlarna, vi hade en jättebra guide och vi fick krypa 100 meter i tunnlarna!

Två-dagarsturen på Mekong var en riktig turistfälla, men vi hade bokat med home-stay och det var en riktig höjdare!!! Efter en 20 minuters lång båtfärd i mörkret på en bi-flod till Mekong togs vi emot av Mr J och hans familj, hans 3-åriga son försökte till och med hjälpa Billan med hennes rygga. Dom bjöd på middag rispappersrullar som vi fick göra själva med nudlar, elefantfisk och massa gott. Så bjöd han på risvin, bra mot myggorna, vilket nog stämde för några myggor såg vi inte röken av.

3/4 Tog vi vi båten "Super dong III" till Phu Quoq, vi bodde billigt och hängde mest på stranden, en kväll var vi in till marknaden i Duang Dong och åt sea-food.

6/4 Gick färden vidare till Kambodja, först båt och sen buss, den här turen var nog den skumpigaste av alla, vi poppade runt som pop-corn i micron längst bak i bussen! Väl framme i Sihanoukville tog vi en tuk-tuk till Otres beach som vi blivit rekommenderade och hyrde in oss i en bambo-hydda på stranden, jättemysigt!

Vi tog oxå en båttur ut till Koh Ta Kiev, ytterligare en rekommendation längsmed vägen. (En liten ö med 5 bungalows), Vi skulle stanna en natt men det blev 3, det gick bara inte att åka därifrån tidigare. Vi sov ute under myggnät på våran terass och väcktes av ett 25-tal kossor som stod och glodde på oss på morgonen, stranden och vattnet var jättefint!

12/4 åkte vi till Phnom Penh, Killing fields och S21. Inget kul alls men något som ändå tillhörde resan.

14/4 tog vi bussen till Siem Reap, tog in på Okay1Villa, oxå en rekommendation, med pool på taket vilket har varit suveränt bra, tyvärr så var den grumlig dom två sista dagarna. Angkor var vi på i 2 dagar och såg 12 olika tempel, det fick räcka, till slut flöt allt bara ihop till en salig blandning.

Några har dock gjort större intryck, självaste Angkor Wat som vi sett i både sol uppgång och nedgång, Bantay Srei kvinnotemplet, Ta Prohm överväxt och invuxet i träden, Pre Rup som vi satt uppe på i solnedgången och Bayon med alla 400 ansikten. Området är jättestort, vi är glada över att ha  lyssnat på folk och valde Tuk-tuk som färdmedel!

Staden är vi jätteförtjusta i med nightmarket, Pub-street och många trevliga restauranger.

21/4 Flög vi via Bangkok till Hong Kong dit resten av familjen anslöt vilket var fantastiskt kul att det funkade för alla att kunna komma.

Håkan hade ordnat med lägenhet i North Point, centralt och bra! Vi hann nog med det mesta där, promenad till Mui Wo, massa god mat, en lyxig båttur, sightseeing och pub-kvällar och min kalasdag med afternoon the, drink på 118 våningen, världens högsta skybar och HotPot, en stor favorit!

2/5 Lämnade vi HongKong för en sista natt i Bankok, middag på "Mango Tree", där vi oxå hade ätit första middagen, då resan började, innan vi shoppade loss och avslutade med  Long Island Ice Tea på Telephone-bar

3/5 Flög vi hem!!
Det ska faktiskt bli riktigt kul att komma hem nu och kunna flytta ut på kollo, och träffa alla som vi faktiskt saknat en del under turen.